Blar i NTNU Open på forfatter "Reitan, Jon"
-
Demokrati og medborgerskap i ungdomsskolen
Engelstad, Håkon Undheim; Lysø, Adrian Larsen (Master thesis, 2023)Demokrati og medborgerskap har en stor og viktig rolle i det nye læreplanverket LK20. Masteroppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer av et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet. Vi undersøker deres forståelse ... -
Demokrati og medborgerskap i ungdomsskolen
Engelstad, Håkon Undheim; Lysø, Adrian Larsen (Master thesis, 2023)Demokrati og medborgerskap har en stor og viktig rolle i det nye læreplanverket LK20. Masteroppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer av et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet. Vi undersøker deres forståelse ... -
Demokrati- og medborgerskapsforståelse fra et lærerperspektiv
Gjeldnes, Steinar (Master thesis, 2022)I den nye læreplanen LK20 har demokrati fått en større og mer tydelig plass enn før, blant annet med demokrati og medborgerskap som et eget tverrfaglig tema. Med dette som utgangspunkt har jeg i denne oppgaven ønsket å ... -
Hvilke holdninger har samfunnsfaglærere til begrepet "mangfold"?
Almberg, Per Martin (Master thesis, 2022)Temaet for oppgaven er læreres holdninger til mangfold med følgende problemstilling: «Hvilke holdninger har lærere i samfunnsfag til «mangfold», og hvordan kommer holdningene til uttrykk i deres undervisningspraksis?». ... -
Hvordan kan samarbeid mellom museum og skole fremme historisk læring i videregående opplæring? En historiedidaktisk analyse av Museet Kystens Arv
Nilsen, Marte Elena Tung (Master thesis, 2022)Den overordnede problemstillingen for denne masteroppgaven er: «Hvordan kan samarbeid mellom museum og skole fremme historisk læring i videregående opplæring?» Museum er for lite brukt i undervisningen i dag. Derfor vil ... -
MØTER MED HOLOCAUST: Norske perspektiver på tilintetgjørelsens historiekultur
Reitan, Jon (Doctoral thesis at NTNU;2016:73, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag av avhandlingen: Holocaust er benevnelsen på det nazistiske folkemordet på seks millioner europeiske jøder. Dette folkemordet forgreinet seg også til det tyskokkuperte Norge under andre verdenskrig. Fra og ... -
Vikingtidas plass og funksjon i lærebøker. En komparativ diskursanalyse og narrativ analyse av tre lærebøker fra 1905, 1946 og 2007.
Pedersen, Benedicte (Master thesis, 2022)Oppgaven er en narrativ analyse og diskursanalyse av hvilken plass og funksjon vikingtida har hatt i et utvalg norske lærebøker fra 1905 til 2007. Jeg har også undersøkt i hvilken grad utviklingen av dette henger sammen ...